Εορτασμός 25 Χρόνων Προσφοράς της 358 ΜΕΔ


Την 19η Μαΐου ο Σύλλογός μας είχε την τιμή να είναι προσκεκλημένος στην εκδήλωση για τα 25 χρόνια προσφοράς της 358 ΜΕΔ.

Η 358 Μοίρα Έρευνας Διάσωσης – Φαέθων είναι μια μοίρα που αποτελείται από ΑΒ-205 σε ρόλο SAR και από Βell 212 σε ρόλο VIP ενώ διέθετε και Super Puma, A-109, AB-206 και CH-47 Chinook που όμως τώρα έχουν ενταχθεί σε ξεχωριστές μοίρες ή δεν χρησιμοποιούνται πλέον από την ΠΑ.

Παρά το ότι αποτελεί πολεμική μοίρα, μπορούμε να πούμε ότι χαίρει άκρας εκτίμησης από τον κόσμο λόγω της μακρόχρονης κοινωνικής προσφοράς της. Είναι δε κοινό χαρακτηριστικό όλων των μοιρών της 112 ΠΜ η αδιάκοπη-καθημερινή προσφορά στην κοινωνία με διασώσεις, αεροδιακομιδές και άλλες αποστολές που κυριολεκτικά σώζουν ζωές. Η 358 ΜΕΔ έχει στο ενεργητικό της πάρα πολλές από αυτές τις αποστολές δικαιώνοντας με το παραπάνω το σύνθημά της, ότι: “…μόνο ο θεός έχει σώσει περισσότερες ζωές…”

Ως μέλη του συλλόγου και ως Έλληνες είμαστε υπερήφανοι που εμπιστευόμαστε τις ζωές μας και εναποθέτουμε τις ελπίδες μας σε αυτούς τους “απομηχανής θεούς”. Είναι οι χειριστές της 358 ΜΕΔ παιδιά βγαλμένα μέσα από την κοινωνία μας, πολλοί οικογενειάρχες, αλλά παράλληλα επαγγελματίες που πρέπει με δύσκολο τρόπο, να βάλουν στο ζύγι την επιτυχία της αποστολής με την ασφάλεια πτήσης.

Επίσκεψη:

Η συνάντηση των μελών έγινε στις 10:15 το πρωί μπροστά στην πύλη της 112ΠΜ. Κατά την είσοδό μας, παρακολουθήσαμε κατάθεση στεφάνων στο μνημείο πεσόντων και έπειτα κατευθυνθήκαμε στην Μοίρα, όπου έγινε και η ομιλία των οικοδεσποτών και των προσκεκλημένων.

Ακολούθησε επίδειξη με μερικούς τύπους ελικοπτέρων που έχουν υπηρετήσει  με την 358 ΜΕΔ (ΑΒ-205, ΑΒ-212, Α-109 και Super Puma), μέρος της οποίας δυστυχώς ακυρώθηκε λόγω ακραίων καιρικών συνθηκών. Η επίδειξη ξεκίνησε με την ομαδική απογείωση των ελικοπτέρων, κατά την οποία εντυπωσιαστήκαμε από τις ικανότητες των χειριστών να τα κρατούν σταθερά και σε αιώρηση σε πολύ μικρό ύψος πάνω από το έδαφος. Όποιος γνώριζε τις αρχές πτήσης ενός ελικοπτέρου, δεν μπορούσε παρά να θαυμάσει τις ικανότητες των χειριστών που με πολλές και δύσκολες διορθωτικές κινήσεις κατάφερναν να αντισταθούν στην δύναμη του ανέμου και τις αναταράξεις! Το πρόγραμμά του ολοκλήρωσε το Super Puma που με μία εκπληκτική επίδειξη ικανοτήτων του πληρώματός του, έφερε εις πέρας εικονική διάσωση, με ιδιαίτερα ασταθείς ανέμους που ξεπερνούσαν τους 45 κόμβους και συνέτειναν στην αληθοφάνεια της επίδειξης. Πρέπει να σημειωθεί, ότι ο κυβερνήτης του ελικοπτέρου έκανε το όλο εγχείρημα σε διαμόρφωση Manual, χωρίς δηλαδή τη χρήση του συστήματος autohover.

Με το πέρας της επίδειξης, κατευθυνθήκαμε στη Λέσχη Αξιωματικών της 112 ΠΜ, όπου είχαμε την ευκαιρία να συνομιλήσουμε με πολλά στελέχη και τον Μοίραρχο της 358 ΜΕΔ, Ασμχο (Ι) Βάμβακο Ιωάννη. Γνωρίσαμε ανθρώπους εύθυμους, ομιλητικότατους και πάρα πολύ φιλικούς. Επίσης χαιρετίσαμε τον Σμήναρχο (Ι) κ. Μαζαράκη Αθανάσιο, πρώην Μοίραρχο της 355 ΜΤΜ, και τον Αντισμήναρχο (Ι) κ. Τσαΐρη Λεωνίδα, Μοίραρχο της 384 ΜΕΔ, που είχαμε γνωρίσει κατά την επίσκεψη μας στις δύο μοίρες τον Δεκέμβριο 2007. Πριν το τέλος της εκδήλωσης μοιράστηκε ένα καλαίσθητο λεύκωμα με την ιστορία της 358 ΜΕΔ και ένα επετειακό DVD.

Η εκδήλωση έληξε γύρω στις 14:00 οπότε και αποχωρήσαμε.

Σάν σύλλογος εκφράζουμε τις ευχαριστίες μας στον Μοίραρχο  Ασμχο (Ι) Βάμβακο Ιωάννη και το προσωπικό της 358ΜΕΔ για την πρόσκληση και την θερμή υποδοχή.

 


358 Μοίρα Έρευνας – Διάσωσης

Παράσταση: Ο Φαέθων
Xαρακτ. Kλήσης: ΦAEΘΩN

Αποστολή

Όπως ορίζεται από την Φ.000/ΕΠ.227881/Σ.2270/18-4-1989 κύρια αποστολή της Μοίρας είναι η διεξαγωγή επιχειρήσεων Έρευνας – Διάσωσης σε ειρήνη και πόλεμο, στο χερσαίο, θαλάσσιο και εναέριο χώρο, που περικλείεται από το FIR Αθηνών, για την κάλυψη των διεθνών υποχρεώσεων στα πλαίσια των International Civil Aviation Organization, International Maritime Organization, NATO (COMHTAF/COMSEVENATAF area of responsibility), και Εθνικών υποχρεώσεων που απορρέουν από την Ελληνική νομοθεσία και τα Εθνικά Επιχειρησιακά Σχεδία. Δευτερεύουσα αποστολή της Μοίρας είναι η εκτέλεση αποστολών αεροδιακομιδής, μεταφορά προσωπικού, μέσων, φορτίων καθώς και υψηλών προσώπων (VIP).

Ιστορικό

Η ένταξη των πρώτων ελικοπτέρων στην υπηρεσία της Ελληνικής πολιτείας, έγινε το 1958 με την παραλαβή 4 SIKORSKY H-19D αμερικανικής κατασκευής, με τα οποία συγκροτήθηκε το 357 Σμήνος Ε/Π με έδρα την 112 ΠΜ. Αυτό ανήκε διοικητικά και επιχειρησιακά κατευθείαν στο ΓΕΑ.

Το 1967 παρελήφθησαν από τις ΗΠΑ 13 επιπλέον ελικόπτερα H-19B  και  έτσι το 357 ΣΕ συγκροτήθηκε σε Μοίρα κάτω από την ίδια διοικητική υπαγωγή.

Το 1969 συγχωνεύθηκαν η 357 Μοίρα Ε/Π και η 359 ΜΑΕΔΥ σε μία Μονάδα υπό την ονομασία 359 ΜΑΕΔΥ.

Το 1970 η 359 ΜΑΕΔΥ μεταστάθμευσε στη σχολή Ικάρων, στο Τατόι και τον Ιούνιο του 1971 παραλήφθηκαν από την Ιταλία τα Ε/Π τύπου ΑΒ-205 Α1 (σε αντικατάσταση των Ε/Π SIKORSKY Η-19) και Ε/Π ΑΒ-206 για τις ανάγκες της ΔΕΗ.

Το 1976 παραλήφθηκαν 6 ακόμα Ε/Π ΑΒ-205 και  2 Ε/Π Β-212 από τις ΗΠΑ για μεταφορά υψηλών προσώπων. Τα Ε/Π B-212 εντάχθηκαν στο 352 ΣΜΥΠ ενώ το 1981 προστέθηκαν άλλα 2 Ε/Π του ιδίου τύπου. Το σμήνος αυτό παρέμεινε ανεξάρτητο μέχρι το 1983, υπαγόμενο στην 359 ΜΑΕΔΥ.

Το Νοέμβριο του 1981, από την ΠΑ παρελήφθησαν 5 Ε/Π CΗ-47C Ιταλικής κατασκευής για σκοπούς μεταφοράς προσωπικού και υλικών.

Το 1983, συγκροτήθηκε η 358 ΜΤΜ με Ε/Π CH-47C, ΑΒ-205, Β-212, και ΑΒ-206 και ένα χρόνο αργότερα μετεγκαταστάθηκε στην 112 ΠΜ.

Η ιστορία λοιπόν της Μοίρας με την σημερινή της μορφή ξεκινά με την μετεγκατάσταση της στην 112ΠΜ, στις 10 Δεκεμβρίου 1984 και με την μετονομασία της σε 358 ΜΕΔ στις 18 Απριλίου 1989.

Το 1988 τα Ε/Π CΗ-47C εδόθησαν στο ΣΞ (Στρατό Ξηράς).

Το 1997 η Μοίρα παρέλαβε 2 ακόμα ΑΒ-205, από τον ΣΞ με σκοπό την ενίσχυση του στόλου της και την αναπλήρωση απωλειών που είχαν συμβεί κατά τα προηγούμενα χρόνια.

Το Δεκέμβριο του 1999 παρελήφθησαν τα δύο πρώτα Ε/Π (Super Puma) από την παραγγελία των 4 Ε/Π που είχε κάνει το Λιμενικό Σώμα με Κοινοτικά κονδύλια, ενώ η παραλαβή ολοκληρώθηκε τον Απρίλιο του 2000 με την παράδοση και του τέταρτου Ε/Π. Η Μοίρα ενισχύθηκε με προσωπικό (Συνδέσμους και δύτες-διασώστες) από το ΛΣ.

Τον Ιούλιο του 2003 παρελήφθησαν τα δύο πρώτα Ε/Π AS-332 (SUPER PUMA) CSAR και το Δεκέμβριο του ιδίου έτους ολοκληρώθηκε η παραλαβή με την προσθήκη και των άλλων δύο. Τον Ιούλιο του 2004 προσετέθησαν και άλλα δύο S.P με δυνατότητες CSAR, λόγω όμως των Ολυμπιακών Αγώνων διαμορφώθηκαν σε MEDEVAC για την υποστήριξή τους.

Το 2003 αποσύρθηκε από τη δύναμη της Μοίρας το μοναδικό διασωζόμενο ΑΒ-206 και τοποθετήθηκε στο Μουσείο της Π.Α. Επίσης, το 2003, μετά από Διυπουργική απόφαση, η Μοίρα ανέλαβε εξ’ ολοκλήρου την εκτέλεση αεροδιακομιδών, παρέλαβε τα 3 εναπομείναντα Ε/Π Α-109 Power του ΕΚΑΒ και συγκρότησε το σμήνος Ελικοπτέρων ΕΚΑΒ. Το Σμήνος αυτό, ανεξαρτητοποιήθηκε το 2005, ονομάστηκε ΣΕΑΒ και εγκαταστάθηκε σε άλλο χώρο εντός του Α/Δ Ελευσίνας.

Στις 28 Φεβρουαρίου 2006 η 358 ΜΕΔ καθώς είχε στελεχωθεί με πολυάριθμο προσωπικό, διαφόρων ειδικοτήτων ενώ είχε αυξηθεί πολύ ο αριθμός αλλά και η πολυτυπία των Ε/Π της, διασπάστηκε σε τρεις ανεξάρτητες Μοίρες την 358 ΜΕΔ, με Ε/Π ΑΒ-205 και Β-212, την 384 ΜΕΔ με Ε/Π AS-332 Super Puma και την ΜΣΕ/Π που ανέλαβε την τεχνική υποστήριξη των Ε/Π των δύο προαναφερθέντων Μοιρών καθώς και του ΣΕΑΒ.

Η νέα 358 ΜΕΔ, εγκαταστάθηκε σε άλλο χώρο του Α/Δ, στο βόρειο άκρο του Διαδρόμου, όπου παραμένει ως σήμερα, διατηρώντας στην δύναμη της 13 Ε/Π ΑΒ-205 και 4 Ε/Π Β-212.

Πεσόντες 358 ΜΕΔ

ΕΠΓΟΣ

ΒΑΣΙΛΑΚΗΣ ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ

26-7-1987

Κατά τη διάρκεια αεροδιακομιδής στη νήσο Σάμο

ΣΓΟΣ

ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΣ ΠΕΤΡΟΣ

26-7-1987

Κατά τη διάρκεια αεροδιακομιδής στη νήσο Σάμο

ΑΝΘΣΤΗΣ

ΒΑΛΑΡΗΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ

26-7-1987

Κατά τη διάρκεια αεροδιακομιδής στη νήσο Σάμο

ΣΓΟΣ

ΓΕΠΗΣ ΑΝΔΡΟΝΙΚΟΣ

10-5-1989

Κατά τη διάρκεια αεροφωτογράφισης στη λίμνη Ιωαννίνων

ΑΝΘΣΤΗΣ

ΓΚΟΛΙΑΣ ΑΓΑΘΟΚΛΗΣ

10-5-1989

Κατά τη διάρκεια αεροφωτογράφισης στη λίμνη Ιωαννίνων

Πηγή: Πολεμική Αεροπορία